Hos Korsled og Rosenkilde har vi gjort bogføring i Roskilde, Køge, Greve og omegn nemt, effektivt og prisvenligt for en bred vifte af virksomheder. Vi er specialister inden for regnskabsrådning og bidrager med skræddersyede outsourcingløsninger, der skaber overblik og overskud i vores kunders forretninger.
Alle virksomhedsejere skal bogføre deres virksomheds økonomiske transaktioner. Som erhvervsdrivende i Danmark er du underlagt bogføringsloven, og har derfor pligt til at bogføre og registrere økonomiske transsaktioner korrekt og rettidigt. Det kan lyde kedeligt, besværligt og omfangsrigt, men gøres det ordenligt, vil din bogføring skabe overblik, tryghed og overskud i din virksomhed - og hvilken virksomhedsejer ønsker ikke dette for sin virksomhed.
Bogføring er grundlaget for enhver virksomheds regnskabsmæssige resultat. Når der bogføres, registreres virksomhedens indtægter, udgifter, kommende betalinger, skyldig moms m.m. Der skal bogføres hver gang noget købes, sælges, en regning betales samt hvor meget virksomheden skylder, har aktiver for og hvad, virksomheden er værd. Bogføres der ikke korrekt efter bogføringsloven, kan det have konsekvenser for virksomheden i form af ineffektive arbejdsgange, der koster dig og din virksomhed tid, penge, unødvendige grublerier og i værste fald bødestraf.
Derfor vælger mange virksomheder også at lade eksterne aktører håndtere hele eller dele af deres bogføring. For det kræver tid, ressourcer og de rette evner at lede og styre de administrative processer bag en virksomhed, og selvom vi gerne vil være lige gode til alt selv, er der mange fordele ved at overlade netop disse processer til dem, der har de aller bedste evner inden for området.
Der er nogle regler, som skal overholdes, når det kommer til din virksomheds regnskab og bogføring. Det kan til tider være svært at finde rundt i, men al information herom er samlet i bogføringsloven, hvor du vil altid her kunne finde svar på det, du er i tvivl om.
Vi har her samlet tre overordnede krav fra bogføringsloven, du skal være bekendt med:
1) God bogføringsskik
Bogføringsloven siger, at “virksomheder skal registrere alle transaktioner nøjagtigt, og snarest muligt efter at de forhold, der danner grundlag for registreringerne, foreligger”.
Det betyder, du skal bogføre eksempelvis bilag og fakturaer hurtigst muligt. Der er ikke krav til, du gør dette hver dag, men bogfører du dine køb, salg og betalinger dagligt, giver det altid det mest retvisende billede af din virksomheds økonomi og tilstand, og giver dig mere overskud op til vigtige frister som moms, hvor du skal have bogført alle indtægter og udgifter.
God bogføringsskik indbefatter også, at du opbevarer din virksomheds regnskab og bilag sikkert og sørger for, det ikke kan udsættes for misbrug. Derudover skal alt bogføring også ske korrekt og alle posteringer i regnskabet have et tilhørende bilag.
2) Opbevaring af bilag og regnskab i fem år
Som virksomhedsejer er dette et yderst vigtigt punkt at kende til i bogføringsloven. Der stilles krav til, at hele virksomhedens regnskab, inklusiv bilag, posteringer og fakturaer, opbevares sikkert og tilgængeligt i minimum fem år - indtil femte regnskabsår er afsluttet.
Det betyder, at en faktura der er sendt 5. april 2022, skal opbevares indtil hele regnskabsåret 2027 er slut, og altså ikke kun til 5. april 2027. Vær derfor opmærksom på dette og gem eventuelt altid dine regnskab i lidt længere tid.
3) Sikker opbevaring
Bogføringsloven stiller krav til, dit regnskab opbevares sikkert. Det betyder, at regnskabet skal opbevares et sted, hvor det hverken kan mistes eller beskadiges. Man kan sige, regnskabet altså ikke må være et sted, hvor der er risiko for, det forsvinder i en brand eller drukner i vand.
Der stilles også krav til, at regnskabet opbevares et sted, hvor de danske myndigheder kan få adgang til det. Det betyder, dit regnskab skal være tilgængeligt i enten Danmark, Norge, Sverige, Finland eller Island. Vil du gerne opbevare dit regnskab i et andet land, skal der søges om tilladelse til dette.
Du må i dag gerne have din bogføring i papirform, men vær opmærksom på, der i maj 2022 blev vedtaget en ny bogføringslov, hvor krav om digital bogføring og digital opbevaring forventes at træde i kraft i januar 2024. Vær derfor opmærksom på dette og begynd allerede nu at sætte dig ind i de nye regler og overvej, hvordan du vil leve op til dem.
Når virksomheder vælger at outsource en aktivitet som eksempelvis deres bogholderi, handler det oftest om to ting: at sænke omkostningerne og øge kvaliteten. Ved at outsource aktiviteter i din virksomhed, vil du ofte opleve, at du i sidste ende sparer penge på at lade andre overtage opgaver, der ikke er hovedaktiviteten i din virksomhed.
Ved at lade specialister om teknisk svære opgaver, kan du frigøre tid til dig og dine medarbejdere, som i stedet kan bruges på virksomhedens kerneopgaver. Vil du gerne kende mere til fordelene ved outsourcing af din bogføring eller andre økonomifunktioner i din virksomhed, kan du læse mere her (link til outsourcing artikel), eller kontakt os, hvis du står og mangler en bogholder i Roskilde eller omegn.
Går du og overvejer at outsource hele eller dele af din virksomheds økonomi - måske som et led i en effektiviseringsplan, et ønske om at reducere administrationsomkostninger eller for at få sparing på mere strategiske forretningsområder - så giv os endelig et kald. Vi er din bogholder i Roskilde, Køge, Greve og omegn. Det er uforpligtende og vi besvarer gerne spørgsmål og hjælper med at afklare, hvad der er mest fordelagtigt for netop din virksomhed.
Vi kan kontaktes lige her (link til kontakt).
Hvad er bogføring?
Bogføring er en systematisk registrering af alle transsaktioner i din virksomhed ved både køb og salg. Det kan være bilag, faktuer og pengestrømme og er kort sagt en måde at kunne redegøre for hele din virksomheds økonomi.
Hvorfor have en bogholder?
Der skal føres regnskab i enhver virksomhed, og det er her, bogholderi kommer i spil. En bogholder sikrer, at al bogføring i virksomheden sker efter alle kunstens regler. Der skal holdes styr på virksomhedens indtægter og udgifter, blandt andet kredit- og debitorfakturaer, løn, moms og bilag.
Bogholderiet er en utrolig vigtig funktion, da økonomi er afgørende for langt de fleste virksomheder. Der skal bogføres korrekt og sikres, at alle dele af virksomhedens økonomi får den nødvendige hjælp. Også her vil der blive ført kontrol og fulgt op på virksomhedens økonomiske resultater.
Kan man selv klare noget af bogføringen og lade Korsled og Rosenkilde om andet?
Ja, det kan man bestemt. Vi vil i samarbejde med dig se på din virksomheds behov, og skræddersy en løsning hertil. Om behovet er at outsource hele din virksomheds bogføring eller kun dele af den, er altid op til dig. Det kan også være, du bare har brug for hjælp til enkelte opgaver eller en ekstra bogholder for en periode, hvor tingene går ekstra stærkt. Det kan være når årsregnskabet står for døren, hjælp til moms eller ved en udvidelse af din virksomhed.
Vi sætter et team af de helt rigtige medarbejdere til at hjælpe med netop det, du har brug for. Udover vores eget team af bogholdere, kan vi også tilbyde advokat og revisorbistand gennem vores samarbejdspartnere.
Hvorfor outsource hele eller dele af bogholderiet til Korsled og Rosenkilde?
Fordelene ved at outsource bogholderiet af din virksomhed er mange. Ved at fjerne økonomiopgaverne fra dit eget skrivebord, spares både tid, penge og ressourcer og ofte kan virksomheder spare 40-50% af udgifterne til en fastansat ved at outsource opgaverne - og stadig opnå en full-serice økonomifunktion. Dertil spares også udgifter og drift af it-systemer og processer og personaleomkostninger. Når arbejdet outsources betales der kun for den service eller funktion, der udføres.
Det giver dig mulighed for at koncentrere dig fuldt ud om virksomhedens kerneaktivitet og de færre administrative opgaver gør, at dine medarbejderes ressourcer i stedet kan bruges på andre arbejdersopgaver.
Vil du læse om endnu flere fordele ved outsourcing af hele eller dele af din virksomheds økonomiske funktion, kan det findes her (link til outsourcing tekst).
Hvad er Korsled og Rosenkildes baggrund indenfor økonomi og bogholderi?
Vores baggrunde spænder bredt indenfor økonomi, og vi har begge over 20 års erfaring inden for regnskab, heriblandt som regnskabschef, økonomiansvarlig og lønansvarlig.
Helle Korsled er bl.a. tidligere HR-ansvarlig og har kørt løn for 250 medarbejdere. Siden 2009 har hun haft egen selvstændig virksomhed, hvor hun har siddet med alt fra helt nye startups, små og mellemstore virksomheder og været regnskabsansvarlig herfor.
Maja Rosenkilde har som tidligere regnskabschef i en større virksomhed tilegnet sig uvurderlig erfaring med budgettering, ledelse og tæt kontakt med revision. Derudover har hun som tidligere controller kendskab til alle de udfordringer, som kan opstå inden for økonomifunktionen - og alle de rigtige løsninger hertil. Hun har derudover stor erfaring med bl.a. daglig bogføring, afstemninger, indberetning af moms m.m.
Hvor holder Korsled og Rosenkilde til?
Vi holder til i Køge, nærmere bestemt på Brogade 7 4600 Køge Vi har en bred kundeskare i Køge, men også i omkringliggende byer som Greve og Roskilde hjælper vi til med bogholderiet. Vi tager dog gerne kunder ind fra Fyn, Jylland, ja hele landet.
Bruger Korsled og Rosenkilde bestemte programmer til bogholderi, lønhåndtering, momsregistrering mm.?
Nej, det gør vi ikke. Vi kan arbejde i dét program, du allerede bruger. Vi arbejder i næsten alle systemer og har mange års erfaring i bl.a. dinero, e-conomic, billy, visma business, escali, xledger, navision/cs, acapta, sap m.f.
Vi kan derfor overtage arbejdet, hvor du foretrækker at have jeres data. Vi kan også være behjælpelige med at overføre data mellem systemerne, hvis du har et ønske om at prøve nyt. Vi er altid klar på at tage et kig på, om netop det system du bruger, er det mest effektive for din virksomhed.
Er det uforpligende at tage en snak med jer og hvordan gøres det?
Går du og overvejer at outsource hele eller dele af din virksomheds økonomi - måske som et led i en effektiviseringsplan, et ønske om at reducere administrationsomkostninger eller for at få sparing på mere strategiske forretningsområder - så giv os endelig et kald eller send os en mail. Det er helt uforpligtende og vi besvarer gerne spørgsmål og hjælper med at afklare, hvad der er mest fordelagtigt for netop din virksomhed.
Vi kan kontaktes lige her (link til kontakt).
LØNKONTORET
- Brogade 7 - 4600 Køge -
Tlf: +45 8844 2414 - info@korsled-rosenkilde.dk - CVR 42396672